رياضيات از يک سو به عنوان يک
جريان طبيعي تفکر بشري، نقش بي بديلي در انديشه ورزي بهتر، عميق تر، تجزيه و تحليل درست تر رويدادها
و مواجهه آگاهانه و عقلاني با پديده هاي اجتماعي در سپهر جامعه را دارد. و از سوي ديگر به عنوان علم پايه در
جهت توسعه علوم ديگر و توسعه پايدار کشور بسيار موثر است از اين رو از گذشته در نظام آموزشي کشورها بويژه
ايران، توجه به کيفيت آموزش و يادگيري رياضيات، از اولويت برخوردار بوده است. متاسفانه در حال حاضر ايران با
چالش هاي مهمي در زمينه رياضيات در سطوح آموزش رسمي، عمومي و عالي مواجه است، که
اگر زودتر مورد توجه قرار نگيرد، خسارات زيان بار و جبران ناپذير در توسعه ي کشور
پديد مي آورد.
برگزار
کنندگان سمينار اميدوارانه بر اين باورند که با هم انديشي و مشارکت واقعي اصحاب
انديشه و نخبگان حوزه علوم رياضي و تعليم وتربيت که به تحليل وضعيت و
راهکارهاي موثر مي پردازند و نيز پيگيري که مسئولان دستگاههاي مرتبط در کاربست
نتايج و رهيافت هاي سمينار مي نمايند، مي توان با اصلاح و بهبود نگرشها وگرايشها و تدبير حاکميت از
مجاري قانون گذاري و اهتمام مصلحين توسعه و اعتلاي کشور شاهد جهت دهي و اقدام
مناسب در راستاي رفع اين مسئله ملي باشيم.
اهداف
برگزاري اين سيمنار به شرح زير است:
•تبيين وضعيت آموزش رياضيات ورشته هاي علوم رياضي
•بررسي دلايل افت کيفي– کمي رياضي در مقاطع مختلف تحصيل
•کمک به دستيابي استاندارد هاي آموزش رياضيات در برنامه درسي
•ايجاد انگيزه و مشارکت واقعي در رفع موانع توسعه کيفي– کمي رياضيات در جامعه
•ايجاد فضاي هم انديشي، گفتگو و تعامل بين متخصصين، آموزشگران و
علاقه مندان به رياضي
•تبيين نقش رياضيات در توسعه جامعه
دکتر عليرضا سهيلي